top of page

Archivace dokladů v SVJ a bytových družstvech: Co potřebujete vědět?

Archivace dokumentů je součástí fungování každého společenství vlastníků jednotek (SVJ) a bytových družstev. Pravidla archivace jsou však složitá a jsou rozptýlena v několika právních předpisech, které se nemusí vztahovat na všechny typy právnických osob stejně. Zde se podíváme na nejdůležitější aspekty archivace dokladů, které byste měli znát.


  • Právní rámec

Mezi klíčové předpisy, které se týkají archivace dokumentů, patří:

- Zákon o účetnictví

- Zákon o dani z příjmů

- Zákon o dani z přidané hodnoty

- Občanský zákoník

- Daňový řád

- Zákon o archivní a spisové službě

- Zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení


Je důležité si uvědomit, že ne všechny tyto zákony se vztahují na všechny typy právnických osob.


  • Archivace dokladů a účetních záznamů

Daňové předpisy stanovují minimální dobu, po kterou musí být doklady uchovávány – zpravidla 3 roky od podání daňového přiznání nebo splatnosti daně. Mzdy jsou však specifická oblast, kde je nutná delší doba uchovávání. Mzdové listy musí být archivovány až 30 let, s výjimkou případů, kdy je zaměstnanec již ve starobním důchodu – zde je lhůta 10 let.


  • Archivace dokumentů právnických osob

SVJ a bytová družstva jsou povinny po celou dobu své existence uchovávat zápisy z jednání nejvyššího orgánu společnosti, včetně všech příloh. Pokud dojde k rozhodnutí mimo zasedání, například per rollam, je nutné archivovat i veškerou související dokumentaci. Po zániku právnické osoby má právní nástupce povinnost uchovávat tyto dokumenty ještě 10 let.


  • Digitalizace dokladů

Máte omezené prostory a přemýšlíte o digitalizaci dokumentů? Skenování papírových dokumentů je řešení, ale aby splňovalo požadavky zákona o účetnictví, musí být tyto dokumenty elektronicky podepsány a opatřeny časovým razítkem. Vzhledem k náročnosti tohoto procesu se digitalizací dokladů často zabývají specializované firmy.


Důležité je také vědět, že přijetí dokumentu v elektronické podobě není totéž jako jeho digitalizace. Pokud se rozhodnete pro archivaci dokumentů v digitální podobě, musíte zároveň uchovávat software a hardware potřebný k jejich zobrazení.


  • Závěr

Správná archivace dokumentů je nejen zákonnou povinností, ale i zárukou pro bezproblémové fungování SVJ a bytových družstev. Dodržení pravidel týkajících se lhůt archivace, správného uchovávání a digitalizace dokumentů vám pomůže předejít budoucím problémům a zajistí, že vše bude vždy v souladu s legislativou.


Pokud máte další dotazy ohledně archivace nebo potřebujete více informací o specifických požadavcích, neváhej se na nás obrátit.

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Commentaires


bottom of page